Alvorlige gjeldsproblemer hos ansatte er ikke bare et privat anliggende. For virksomheten kan det føre til økt stress, lavere arbeidsprestasjon, lønnstrekk og økt sykefravær. En gjeldsordning kan være det som gjør at både medarbeider og arbeidsgiver får en mer forutsigbar hverdag.
På denne siden får du en enkel og samtidig faglig forklaring på hva en gjeldsordning er, hvilke konsekvenser den kan ha for virksomheten, hvordan rådgiverne i Alle kan jobber med slike saker – og hvordan dere som arbeidsgiver kan støtte ansatte på en trygg og profesjonell måte.
Gjeldsordning er en lovregulert ordning som håndteres av namsmannen. Den gir mulighet til betalingsutsettelse og gjeldsforhandlinger for personer med alvorlige og varige gjeldsproblemer. Formålet med loven er å gi personer med slike alvorlige gjeldsproblemer en mulighet til å få kontroll over sin økonomi. Loven skal sikre at disse personene (skyldneren) innfrir sine forpliktelser så langt det er mulig, samt at det skjer en ordnet fordeling av skyldnerens midler mellom kreditorene. For arbeidsgiver betyr en vellykket gjeldsordning ofte mindre økonomisk stress hos den ansatte, lavere risiko for uforutsigbare trekk i lønn og bedre tilstedeværelse på jobb.
En gjeldsordning er en lovregulert ordning som gir personer med svært alvorlige gjeldsproblemer muligheten til å få kontroll på økonomien. Ordningen håndteres av namsmannen og reguleres av Gjeldsordningsloven.
Formålet er å gi skyldner en økonomisk ny start, samtidig som kreditorene får en rimelig og forutsigbar løsning. For arbeidsgiver betyr en vellykket gjeldsordning ofte mindre økonomisk stress hos den ansatte, lavere risiko for uforutsigbare trekk i lønn og bedre tilstedeværelse på jobb.
Kommunene har en plikt og skal så langt det er mulig bistå personer med å komme frem til en utenrettslig gjeldsordning eller liknende med sine kreditorer. For å få til en slik avtale må alle kreditorene samtykke skriftlig.
Etter at namsmannen eller tingretten har åpnet for gjeldsforhandlinger for en skyldner skal namsmannen belyse saken ved å innhente en ny oversikt over gjeldspostene, oppdatere inntekts- og utgiftsopplysningene, skaffe en oversikt over eventuelle eiendeler mm.
Så skal skyldneren, ofte med bistand av namsmannen, innen en gitt frist sende ut et forslag til frivillig gjeldsordning til alle kreditorene. En slik frivillig gjeldsordning blir vedtatt om forslaget blir godtatt av alle kreditorene. Her er det slik at kreditorer som ikke har innsigelser mot forslaget anses for å ha godtatt det, altså den som tier har godtatt forslaget.
Dersom skyldneren og kreditorene ikke kommer til enighet om en frivillig gjeldsordning, kan skyldneren fremme en begjæring om tvungen gjeldsordning for namsmannen. Namsmannen skal straks sende over saken til tingretten som saksbehandler begjæringen og til slutt avgjør ved en kjennelse om begjæring om tvungen gjeldsordning skal stadfestes eller ikke.
Har dere ansatte med alvorlige gjeldsproblemer, lønnstrekk eller begynnende gjeldskaos? Rådgiverne i Alle kan hjelper dere å ta tak på en trygg og profesjonell måte – uten at det blir et personalproblem.
Alvorlige gjeldsproblemer merkes ofte på jobb. For HR og ledelse kan dette vise seg som:
En gjeldsordning kan bidra til å stabilisere situasjonen. Med en fast betalingsplan og tydelige rammer opplever mange ansatte lavere stress, bedre søvn og mer fokus på jobben.
Våre økonomiske rådgivere bistår ansatte gjennom hele løpet – fra første kartleggingssamtale til komplett og presis søknad til namsmannen. Den ansatte trenger ikke å være forberedt til første sesjon. Vi har verktøy som henter inn og strukturerer all nødvendig økonomisk data, slik at vi sammen kan finne den beste veien videre.
Målet vårt er å gjøre prosessen trygg, rask og presis – og øke sannsynligheten for at ansatte faktisk får innvilget gjeldsordning.
En ansatt kan normalt få første sesjon innen 1–3 arbeidsdager. Personen trenger ikke å ha full oversikt eller være forberedt – det viktigste steget er å ta kontakt.
Vi bruker gode verktøy for å samle økonomiske data effektivt. Typisk innhenter vi:
I de fleste saker klarer vi å samle all nødvendig økonomisk data innen omtrent tre dager.
Innen omtrent 14 dager gjør vi en faglig vurdering av:
En god gjeldsordningssøknad kjennetegnes av:
Våre rådgivere hjelper den ansatte med å utforme en søknad som øker sannsynligheten for at ordningen innvilges, samtidig som prosessen oppleves håndterbar for den ansatte.
«De som lykkes best, er ofte de som tør å være åpne om situasjonen – og som får profesjonell hjelp tidlig. Jo mer komplett og presis dokumentasjonen er, jo enklere er det for namsmannen å innvilge en ordning.»
Rune, økonomisk rådgiver i Alle kan
Tidslinjen vil variere fra sak til sak, men ofte ser vi noe som ligner dette:
Her er noen sentrale begreper det kan være nyttig for HR og ledelse å kjenne til:
| Begrep | Forklaring |
|---|---|
| Namsmannen | Myndighet som behandler søknader om gjeldsordning og fatter vedtak. |
| Sifo-sats | Statlige satser som brukes til å beregne nødvendige levekostnader. |
| Betalingsevne | Hva skyldner realistisk kan betale per måned etter nødvendige utgifter. |
| Fordringshaver | Den man skylder penger, kreditor. |
| Utleggstrekk | Trekk i lønn fastsatt av namsmannen eller andre offentlige instanser, ofte knyttet til misligholdt gjeld. |
| Gjeldsregister | Oversikt over usikret gjeld i Norge. |
En lovbestemt ordning som gir en realistisk betalingsplan og mulighet for hel eller delvis sletting av gjeld for personer med alvorlige og varige gjeldsproblemer.
Normalt rundt fem år, men det kan variere fra sak til sak.
Nei. Det kreves at situasjonen er alvorlig og varig, og at gjelden ikke kan løses på annen måte innen rimelig tid. Namsmannen vurderer dette konkret.
Frivillig gjeldsordning kan inngås med alle kreditorene etter at namsmannen eller tingretten har åpnet for gjeldsforhandlinger og krever enighet fra alle. Her gjelder at den kreditoren som eventuelt ikke responderer anses for å ha godtatt forslaget. Tvungen gjeldsordning stadfestes ved kjennelse av tingretten dersom det ikke blir enighet om en frivillig gjeldsordning.
Ja, betalingsevnen beregnes, og midler utover nødvendige levekostnader går til nedbetaling. For arbeidsgiver kan dette innebære håndtering av utleggstrekk i lønn.
Indirekte, gjennom stress, redusert konsentrasjon, økt sykefravær og administrasjon rundt lønnstrekk. En god gjeldsordning kan bidra til å stabilisere situasjonen.
Ikke umiddelbart. Anmerkningene forsvinner normalt etter at ordningen er fullført og kravene er slettet.
Da må namsmannen informeres. Ordningen kan i noen tilfeller justeres opp eller ned.
Nei. En del av poenget med ordningen er nettopp å hindre videre oppbygging av gjeld.
Nei. Rådgiverne i Alle kan hjelper til med å samle og strukturere informasjonen. Det viktigste steget er å ta kontakt og møte opp til første sesjon.
Med Alle kan får dere en partner som møter ansatte med respekt, faglig tyngde og effektive verktøy for å rydde i økonomien. Vi bistår med hverdagsøkonomi, livshendelser og økonomisk uhelse.
Ta kontakt for å utforske en avtale