Vår historie
I 2023 ble Kan AS etablert av Kredinor AS med majoritetseier Sparebank 1 Gruppen i ryggen. På under et år fikk hundrevis av ansatte hjelp med å forbedre sin økonomiske situasjon. Målet var lavere sykefravær og bedre arbeidsmiljø. Etter en strategisk endring i 2024 valgte Kredinor å fokusere på egen kjernevirksomhet, og selskapet drives i dag som en selvstendig enhet med nye eiere. Alle Kan er ikke eid av verken banker, inkasso eller forsikringsselskap. Som et uavhengig selskap kan vi fokusere på brukerens beste.
I dag har over 83 000 ansatte i Norge, Sverige og Finland fri tilgang til økonomihelsetjenesten Alle Kan.

Kraften i møtene
I Alle Kan fokuserer vi på å styrke ansattes økonomiske helse og å redusere tabuer rundt økonomi og økonomiske bekymringer. Spørsmål og utfordringer løses best når man snakker sammen. Derfor satser vi på menneskelig rådgivning - fysisk eller digitalt via Teams eller på telefon - skreddersydd til den ansatte.
Hos oss møter du mennesker som forstår. I en samtale kan vi tilpasse rådene til din unike situasjon - noe ingen automatisert løsning eller algoritme kan erstatte.
Fysisk, mental og økonomisk helse
Økonomiske problemer kan ramme hvem som helst. Uforutsette hendelser kan snu opp ned på økonomien. Når ansatte bekymrer seg for økonomien, øker stresset, og det kan påvirke både fysisk og mental helse.
Dette påvirker også arbeidsplassen og bedriftenes bunnlinje. Våre tall viser at ansatte med lønnstrekk har et sykefravær som ligger 6,3 prosentpoeng over resten av organisasjonen.
Hvorfor bedriftene velger Alle Kan
Sannsynligheten for at vi allerede jobber med bedrifter i din bransje er stor. De som tilbyr vår tjeneste til sine ansatte mener at alle kan ha nytte av å få tips og råd knyttet til økonomi; Fra små hverdagsutfordringer og tanker rundt sparing, til utfordringer knyttet til gjeld.
Tanker og bekymringer rundt økonomi kan påvirke hvordan vi har det. Økonomiske bekymringer er en betydelig risikofaktor for mental og fysisk helse. Det betyr at det lønner seg å investere i at ansatte mestrer sin hverdagsøkonomi.
Gjennom Alle Kan får ansatte tilgang til tjenester som styrker deres personlige økonomi.
Våre kunder benytter Alle Kan på flere måter
- Som en del av introduksjonsprogrammet for nye ansatte
- Som et lederverktøy for å støtte ansatte i ulike livssituasjoner
- For å støtte ansatte med økonomiske spørsmål eller bekymringer
Spør oss gjerne om statistikk og referansekunder, eller les våre artikler om økonomisk helse her.
Våre ansatte
Våre ansatte er håndplukket fra privat og offentlig sektor. De har erfaring som namsmann, gjeldsrådgiver i NAV eller som økonomiske rådgivere innen bank, finans og forsikring. Vi har samlet over 100 års erfaring fra økonomisk rådgivning, og har de siste årene jobbet dedikert med løsninger for å bedre ansattes økonomiske helse.
Kontakt oss
Ønsker du å komme i direkte kontakt med noen av oss i Alle Kan? Vårt team svarer deg senest neste arbeidsdag på hello@allekan.no.
Ola Hobber Nilsen
Daglig leder
ola@allekan.no
Hvorfor skal vi hjelpe ansatte med økonomi?
I Alle Kan liker vi å bruke begrepet "Økonomisk helse." Akkurat som med vår fysiske helse, går økonomien vår opp og ned gjennom livet – noen ganger er vi i maratonform, andre ganger ikke.
Vi i Alle Kan har sett at økonomiske problemer kan ramme hvem som helst, uansett hvor flink man er med penger. Uforutsette hendelser kan plutselig snu opp ned på økonomien.
Når ansatte bekymrer seg for økonomien øker stresset, og det kan påvirke både den fysiske og mentale helsen. Derfor er det viktig å ha en god økonomisk balanse slik at man fungerer bra i hverdagen og på jobb!
Hvordan hjelper Alle Kan min bedrift?
Å ha ansatte med færre økonomiske bekymringer kan føre til lavere sykefravær, økt produktivitet og bedre arbeidsmiljø. Samtidig tar din bedrift sosialt ansvar, som kan brukes både i profilering og inn i ESG-rapporteringen.
Hvordan skiller Alle Kan seg fra det bedriftshelsetjenesten og NAV tilbyr?
Alle Kan tilbyr økonomisk rådgivning som et ansattgode. Bedriftshelsetjenester vil vanligvis dekke fysisk og mental helse, men ikke favne økonomi. Dette er ofte en faktor som påvirker ansattes trivsel og helse, på lik linje med andre helseutfordringer.
Det er også flere aspekter der Alle Kan skiller seg fra NAV:
- Vi har ikke behovsprøving eller ventetid for å få hjelp - ansatte får rådgivertime innen 24 timer
- Den ansatte får oversikt over økonomien sammen med våre rådgivere. Hos offentlig gjeldsrådgiver må man selv samle inn og ta med seg fysiske papirer.
- Våre rådgivere hjelper ikke bare med gjelds -og betalingsproblemer, men også med hverdagsutfordringer og generelle spørsmål knyttet til privatøkonomi.
Hvilken informasjon er synlig for rådgiverne i Alle Kan?
Rådgivere i Alle Kan henter inn informasjon fra Gjeldsregisteret, Inkassoregisteret og betalingsanmerkninger etter signert fullmakt fra den ansatte. Med denne informasjonen har rådgiver et godt utgangspunkt til å bistå den ansatte med deres økonomiske situasjon.
Hvordan implementerer vi Alle Kan i bedriften?
Alle Kan støtter med digitalt materiell for å kommunisere tjenesten effektivt til deres ansatte. Vi holder også presentasjoner, følger dere opp underveis i kundeløpet og støtter dere i å sikre at ansatte med spørsmål eller bekymringer faktisk benytter tjenesten.
Hvordan registrerer vi de ansatte i Alle Kan?
Det kreves ingen ansattlister for at de ansatte skal kunne benytte seg av tjenesten. De booker selv rådgivningstime og opplyser i møtebookingen hvem deres arbeidsgiver er.
Hvor mye koster abonnement på Alle Kan?
Vi er opptatt av god dialog og å tilby en tjeneste som passer til din bedrift sine behov. Derfor opererer vi med ulike abonnementer og prismodeller. Ta kontakt med oss på e-post så finner vi den løsningen som passer best for deres bedrift!
Hvordan håndteres de ansattes personlige data?
All data lagres kryptert og sikkert. Vi deler ingen personlige data med tredjeparter, inkludert deg som arbeidsgiver. Det er viktig for oss at ansatte føler seg trygge på at Alle Kan er en tjeneste de kan bruke anonymt uten innsyn fra andre.
Alle Kan samarbeider med underleverandører for å levere deler av tjenestene våre, men deler ingen personopplysninger uten noens eksplisitte samtykke.
Alle Kan følger strenge retningslinjer og er alltid i samsvar med personvernforordningen og personopplysningsloven. Du kan lese mer om dette i vår personvernerklæring.
Hva hjelper Alle Kan mine ansatte med?
Alle Kan er laget for å hjelpe ansatte med alle typer økonomi.
Våre økonomiske rådgivere har lang erfaring med å å hjelpe folk i alle livsløp. De kan blant annet hjelpe med:
- Budsjett og forbruk
- Gjeld
- Sparing
- Hvordan håndtere uforutsette livshendelser
- Hvordan snakke med banken
- Fremtidsplanlegging
- Inkasso og lønnstrekk
Gir Alle Kan investeringsråd?
Vår virksomhet er avgrenset til økonomisk helse og praktisk veiledning knyttet til privatøkonomi, budsjettering, gjeld, sparing, pensjon, bank, forsikring og skattemelding — men uten å gi råd om kjøp, salg eller plassering i finansielle produkter eller instrumenter.