Vår historie
I 2023 ble Kan AS etablert av Kredinor AS. På under et år fikk hundrevis av ansatte hjelp med å forbedre sin økonomiske situasjon gjennom ansattgodet Kan. Målet var lavere sykefravær og bedre arbeidsmiljø. Etter en strategisk endring i 2024 valgte Kredinor å fokusere på egen kjernevirksomhet, og Kan ble avviklet.
Noen nøkkelansatte ønsket å fortsette tjenesten og startet Alle Kan levert av Financial Wellness AS. I dag har over 65 000 ansatte i Norge, Sverige og Finland fri tilgang til økonomihelsetjenesten Alle Kan.
Hvorfor Alle Kan?
I Alle Kan fokuserer vi på å styrke ansattes økonomiske helse og å redusere tabuer rundt økonomi og økonomiske bekymringer.
Vår tjeneste tilpasses alle typer økonomi og tilbys som et ansattgode gjennom arbeidsgiver. Vi er en uavhengig rådgivningstjeneste som tilbyr skreddersydde råd tilpasset den ansattes unike situasjon.
Vår virksomhet
Vi som står bak Alle Kan har mer enn 50 års samlet erfaring fra økonomisk rådgivning, bank og finans og har de siste årene jobbet dedikert med løsninger for å bedre ansattes økonomiske helse.
Økonomiske problemer kan ramme hvem som helst. Uforutsette hendelser kan snu opp ned på økonomien. Når ansatte bekymrer seg for økonomien, øker stresset, og det kan påvirke både fysisk og mental helse. Dette påvirker også arbeidsplassen og bedriftenes bunnlinje. Derfor er det viktig å ha god økonomisk balanse slik at man fungerer bra i hverdagen og på jobb!
Er Alle Kan noe for din bedrift?
Bedrifter som tilbyr Alle Kan til sine ansatte mener at alle kan ha nytte av å få tips og råd knyttet til økonomi; Fra små hverdagsutfordringer og tanker rundt sparing, til utfordringer knyttet til gjeld.
Tanker og bekymringer rundt økonomi kan påvirke hvordan vi har det. Økonomiske bekymringer er en betydelig risikofaktor for mental og fysisk helse. Det betyr at det lønner seg å investere i at ansatte mestrer sin hverdagsøkonomi.
Gjennom Alle Kan får ansatte tilgang til tjenester som styrker deres personlige økonomi, inkludert personlig økonomisk veiledning, budsjettplanlegging og nedbetalingsplaner for inkassogjeld fra våre erfarne rådgivere.
Våre kunder benytter Alle Kan på flere måter
- Som en del av introduksjonsprogrammet for nye ansatte
- Som et lederverktøy for å støtte ansatte i ulike livssituasjoner
- For å støtte ansatte med større økonomiske bekymringer
Bestill gjerne en samtale med oss for å vurdere hvordan Alle Kan passer inn i din bedrift!
Du kan også sende oss en e-post
Ønsker du å komme i direkte kontakt med noen av oss i Alle Kan? Vårt team svarer deg senest neste arbeidsdag på hello@allekan.no.
Ola Hobber Nilsen
Daglig leder
ola@allekan.no
Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene rundt Alle Kan. Ikke nøl med å ta kontakt med oss på hello@allekan.no dersom du ikke finner svar på det du lurer på.
Hvorfor skal vi hjelpe ansatte med økonomi?
I Alle Kan liker vi å bruke begrepet "Økonomisk helse." Akkurat som med vår fysiske helse, går økonomien vår opp og ned gjennom livet – noen ganger er vi i maratonform, andre ganger ikke.
Vi i Alle Kan har sett at økonomiske problemer kan ramme hvem som helst, uansett hvor flink man er med penger. Uforutsette hendelser kan plutselig snu opp ned på økonomien.
Når ansatte bekymrer seg for økonomien øker stresset, og det kan påvirke både den fysiske og mentale helsen. Derfor er det viktig å ha en god økonomisk balanse slik at man fungerer bra i hverdagen og på jobb!
Hvordan hjelper kan min bedrift?
Å ha ansatte med færre økonomiske bekymringer kan føre til lavere sykefravær, økt produktivitet og bedre arbeidsmiljø. Samtidig tar din bedrift sosialt ansvar, som kan brukes både i profilering og inn i ESG-rapporteringen.
Hvordan skiller Alle Kan seg fra det bedriftshelsetjenesten og NAV tilbyr?
Alle Kan tilbyr økonomisk rådgivning som et ansattgode. Bedriftshelsetjenester vil vanligvis dekke fysisk og mental helse, men ikke favne økonomi. Dette er ofte en faktor som påvirker ansattes trivsel og helse, på lik linje med andre helseutfordringer.
Det er også flere aspekter der Alle Kan skiller seg fra NAV:
- Vi har ikke behovsprøving eller ventetid for å få hjelp - ansatte får rådgivertime innen 24 timer
- Den ansatte får oversikt over økonomien sammen med våre rådgivere. Hos offentlig gjeldsrådgiver må man selv samle inn og ta med seg fysiske papirer.
- Våre rådgivere hjelper ikke bare med gjelds -og betalingsproblemer, men også med hverdagsutfordringer og generelle spørsmål knyttet til privatøkonomi.
Hvilken informasjon er synlig for rådgiverne i Alle Kan?
Rådgivere i Alle Kan henter inn informasjon fra Gjeldsregisteret, Inkassoregisteret og betalingsanmerkninger etter signert fullmakt fra den ansatte. Med denne informasjonen har rådgiver et godt utgangspunkt til å bistå den ansatte med deres økonomiske situasjon.
Hvordan implementerer vi Alle Kan i bedriften?
Alle Kan støtter med digitalt materiell for å kommunisere tjenesten effektivt til deres ansatte. Vi holder også presentasjoner, følger dere opp underveis i kundeløpet og støtter dere i å sikre at ansatte med spørsmål eller bekymringer faktisk benytter tjenesten.
Hvordan registrerer vi de ansatte i Alle Kan?
Det kreves ingen ansattlister for at de ansatte skal kunne benytte seg av tjenesten. De booker selv rådgivningstime og opplyser i møtebookingen hvem deres arbeidsgiver er.
Hvor mye koster abonnement på Alle Kan?
Vi er opptatt av god dialog og å tilby en tjeneste som passer til din bedrift sine behov. Derfor opererer vi med ulike abonnementer og prismodeller. Ta kontakt med oss på e-post så finner vi den løsningen som passer best for deres bedrift!
Hvordan håndteres de ansattes personlige data?
All data lagres kryptert og sikkert. Vi deler ingen personlige data med tredjeparter, inkludert deg som arbeidsgiver. Det er viktig for oss at ansatte føler seg trygge på at Alle Kan er en tjeneste de kan bruke anonymt uten innsyn fra andre.
Alle Kan samarbeider med underleverandører for å levere deler av tjenestene våre, men deler ingen personopplysninger uten noens eksplisitte samtykke.
Alle Kan følger strenge retningslinjer og er alltid i samsvar med personvernforordningen og personopplysningsloven. Du kan lese mer om dette i vår personvernerklæring.
Hva hjelper Alle Kan mine ansatte med?
Alle Kan er laget for å hjelpe ansatte med alle typer økonomi.
Våre økonomiske rådgivere har lang erfaring med å å hjelpe folk i alle livsløp. De kan blant annet hjelpe med:
- Budsjett og forbruk
- Gjeld
- Sparing
- Hvordan håndtere uforutsette livshendelser
- Hvordan snakke med banken
- Fremtidsplanlegging
- Inkasso og lønnstrekk